STIGA Garancia
Tájékoztató a STIGA S.p.A. gyártó termékeihez kapcsolódó jótállás (garancia) típusairól, időtartamáról, feltételeiről.
A FOGYASZTÓ és a VÁLLALKOZÁS KÖZÖTT LÉTREJÖTT SZERZŐDÉSSEL megvásárolt termékekhez kapcsolódó, jogszabályban kötelezően előírt jótállást - a jogszabályban szereplő időtartamban biztosítjuk valamennyi forgalmazott termékünkre.
A jótállási idők a vásárlás napjától számítva:
10.000-100.000 Ft fogyasztói árig 1 év
100.001-250.000 Ft 2 év
250.000 Ft felett 3 év
Fogyasztónak nem minősülő vásárló (jogi személy) esetén, a törvényes kellékszavatossági idő továbbra is 1 év a számla keltétől számítva.
Ezen jótállás fontosabb szabályait a jelen jótállási jegyben is megtalálja (lásd: Tájékoztató a FOGYASZTÓ és VÁLLALKOZÁS KÖZÖTT LÉTREJÖTT SZERZŐDÉSSEL megvásárolt termékek jótállásával kapcsolatban).
A jótállásból eredő jogok a jótállási jeggyel érvényesíthetőek. A jótállási jegy szabálytalan kiállítása vagy a jótállási jegy fogyasztó rendelkezésére bocsátásának elmaradása a jótállás érvényességét nem érinti.
A jótállási jegy fogyasztó rendelkezésére bocsátásának elmaradása esetén a szerződés megkötését - a termék megvásárlását - bizonyítottnak kell tekinteni, ha az ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot - az ÁFA tv. alapján kibocsátott számlát vagy nyugtát - a fogyasztó bemutatja. Ebben az esetben a jótállásból eredő jogok az ellenérték megfizetését igazoló bizonylattal érvényesíthetőek. Kérjük ezért tisztelt Vásárlóinkat, hogy őrizzék meg a vásárlást igazoló számlát/bizonylatot és a jótállási jegyet, hogy vitás esetben, illetve jótállási időn túli szavatossági igény esetén is kétséget kizáróan igazolni tudják a vásárlás megtörténtét valamint a megvásárolt termék azonosságát.
A termék meghibásodása esetén a Vásárló a jogait a vásárlás helyén (kereskedőnél), vagy közvetlenül a forgalmazó által megjelölt szerviznél érvényesítheti. Felhívjuk szíves figyelmüket, hogy jótállási igény (pl. térítésmentes javítás, csere stb.) kizárólag a gyártási eredetű, vagyis már a termék értékesítésekor a termékben meglévő hiba alapján érvényesíthető! Bármilyen, megalapozott jótállási igény nélkül megrendelt szolgáltatás esetén.
(pl. helyszíni kiszállás, szállítás, hiba-megállapítás, szét- és összeszerelés, javítás stb.) a megrendelő köteles megfizetni a megrendelt szolgáltatás ellenértékét (diját).
Fogyasztó: a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül eljáró természetes személy (Ftk. 8:1. §. (1) bek. 3. pont).
1. A jótállási jogokat (igényt) a termék tulajdonosa (jogosult) érvényesítheti, feltéve, hogy fogyasztónak minősül.
2. A jótállás érvényesítéséhez nem kell a csomagolást megőrizni.
3. Jótállási igénye alapján a jogosult választása szerint:
a. kijavítást vagy kicserélést igényelhet, kivéve, ha a választott jótállási igény teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek - másik jótállási igény teljesítésével összehasonlítva - aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatás hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát és a jótállási igény teljesítésével a jogosultnak okozott érdeksérelmet; vagy
b. az ellenszolgáltatás arányos leszállítását igényelheti, a hibát a kötelezett költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja, vagy a szerződéstől elállhat, ha a kötelezett a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, e kötelezettségének az alábbi (4) pont szerinti feltételekkel nem tud eleget tenni, vagy ha a jogosultnak a kijavításhoz vagy kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt.
4. Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye.
5. A kijavítást vagy kicserélést - a dolog tulajdonságaira és a jogosult által elvárható rendeltetésére figyelemmel - megfelelő határidőn belül, a jogosult érdekeit kímélve kell elvégezni. Törekedni kell, hogy a javítás 15 napon belül elkészüljön. Ha a javítás nem készül el 15 nap alatt, a vásárlót erről a 15. napig tájékoztatni kell. Ha a javítást 30 napon belül nem végzi el a vállalkozás, a terméket 8 napon belül ki kell cserélni vagy a vételárat vissza kell utalni.
6. A jogosult a választott jótállási igényről másikra térhet át. Az áttéréssel okozott költséget köteles a kötelezettnek megfizetni, kivéve, ha az áttérésre a kötelezett adott okot, vagy az áttérés egyébként indokolt volt.
7. Ha a jótállási időtartam alatt a fogyasztási cikk első alkalommal történő javítása során a fogyasztási cikk nem javítható, a vállalkozás köteles a fogyasztási cikket 8 napon belül kicserélni. Ha a fogyasztási cikk cseréjére nincs lehetőség, a vállalkozás köteles a kibocsátott számlán vagy nyugtán – feltüntetett vételárat 8 napon belül a fogyasztó részére visszatéríteni. Ha 4. alkalommal is garanciális hibából adóadóan meghibásodik a termék, azt ki kell cserélni. Ha cserére nincs lehetőség, a vételárat 8 napon belül vissza kell téríteni.
8. Nem számít bele a jótállási időbe a kijavítási időnek az a része, amely alatt a jogosult a terméket rendeltetés szerint nem tudja használni. A terméknek a kicseréléssel vagy a kijavítással érintett részére a jótállási igény elévülése újból kezdődik. Ezt a szabályt kell alkalmazni arra az esetre is, ha a kijavítás következményeként új hiba keletkezik.
9. Ha a termék az első alkalommal történő javítás esetén nem javítható, ha előreláthatóan 15 napnál tovább tart a javítás, vagy a termék nem javítható 30 nap alatt, a szerviz köteles 5 napon belül értesíteni a termék forgalomba hozóját. (vállalkozást)
10. A jogosult a hiba felfedezése után késedelem nélkül köteles a hibát a kötelezettel közölni. Fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés esetén a hiba felfedezésétől számított két hónapon belül közölt hibát késedelem nélkül közöltnek kell tekinteni. A közlés késedelméből eredő kárért a jogosult felelős.
11. A jótállás időtartama a megvásárolt termék vevő részére történő átadásának napjával kezdődik. Ha a termék üzembe helyezését a vállalkozás vagy annak megbízottja végzi, a jótállás időtartama a termék üzembe helyezése napjával kezdődik. Ha a fogyasztó 6 hónapon túl teszi ezt meg, a jótállás az eladás napjától kezdődik. A jótállási határidő elmulasztása jogvesztéssel jár.
12. A jótállási igény a jótállási határidőben érvényesíthető. Ha a jótállásra kötelezett kötelezettségének a jogosult felhívására - megfelelő határidőben - nem tesz eleget, a jótállási igény a felhívásban tűzött határidő elteltétől számított három hónapon belül akkor is érvényesíthető bíróság előtt, ha a jótállási idő már eltelt. E határidő elmulasztása jogvesztéssel jár.
13. A jótállás időtartama a vásárlás dátumától számítva meghosszabbodik azzal az idővel, amíg a fogyasztási cikket a hiba miatt a fogyasztó rendeltetés szerint nem használhatta, amely a szerviz által kiállított és a jótállási jegyhez csatolt jegyzőkönyvvel igazolt és jelen garancialevélen az alábbi táblazatban rögzített.
14. A jótállási igényt a szolgáltatott dolog minden olyan hibája miatt határidőben érvényesítettnek kell tekinteni, amely a megjelölt hibát előidézte. Ha a jogosult a jótállási igényét a dolognak - a megjelölt hiba szempontjából - elkülöníthető része tekintetében érvényesíti, a jótállási igény a dolog egyéb részeire nem minősül érvényesítettnek.
15. A jótállási kötelezettség teljesítésével kapcsolatos költségek a kötelezettet terhelik.
16. Ha a dolog meghibásodásában a jogosultat terhelő karbantartási kötelezettség elmulasztása is közrehatott, a jótállási kötelezettség teljesítésével felmerült költségeket közrehatása arányában a jogosult köteles viselni, ha a dolog karbantartására vonatkozó ismeretekkel rendelkezett, vagy ha a kötelezett e tekintetben tájékoztatási kötelezettségének eleget tett.
17. Kicserélés vagy elállás esetén a jogosult nem köteles a dolognak azt az értékcsökkenését megtéríteni, amely a rendeltetésszerű használat következménye.
18. A jótállásra kötelezett vállalkozás mentesül a jótállási kötelezettség alól, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett vagy a kezelési és használati utasítás be nem tartásából fakad.
19. A jótállás a jogosultnak jogszabályból eredő jogait nem érinti.
20. A kijavítás során a fogyasztási cikkbe csak új alkatrész kerülhet beépítésre.
21. Kijavítás iránti igény teljesítésekor a vállalkozásnak vagy - a javítószolgálatnál közvetlenül érvényesített kijavítás. Iránti igény esetén - a javítószolgálatnak a jótállási jegyen vagy ahhoz csatoltan fel kell tüntetnie:Kijavítás iránti igény teljesítésekor a vállalkozásnak vagy - a javítószolgálatnál közvetlenül érvényesített kijavítás Iránti igény esetén - a javítószolgálatnak a jótállási jegyen vagy ahhoz csatoltan fel kell tüntetnie:
a. a kijavítás iránti igény bejelentésének és a kijavításra történő átvételnek az időpontját, valamint gépjármű esetében a kilométeróra állását,
b. a hiba okát és a kijavítás módját, továbbá
c. a fogyasztási cikk fogyasztó részére történő visszaadásának időpontját, valamint gépjármű esetében a kilométeróra állását.
22. Kicserélés iránti igény teljesítésekor a vállalkozásnak a jótállási jegyen fel kell tüntetnie a kicserélés tényét és időpontját.
23. A rögzített bekötésű, illetve a 10 kg-nál súlyosabb, vagy tömegközlekedési eszközön kézi csomagként nem szállítható fogyasztási cikket - a járművek kivételével - az üzemeltetés helyén kell megjavítani. Ha a kijavítás az üzemeltetés helyén nem végezhető el, a le- és felszerelésről, valamint az el- és visszaszállításról a vállalkozás, vagy - a javítószolgálatnál közvetlenül érvényesített kijavítás iránti igény esetén - a javítószolgálat gondoskodik.
24. Ha a fogyasztó a fogyasztási cikk meghibásodása miatt a vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított három munkanapon belül érvényesít csereigényt, a vállalkozás nem hivatkozhat a Polgári Törvény- könyvről szóló 2013. évi V. törvény 6:159. § (2) bekezdés a) pontja értelmében aránytalan többlet- költségre, hanem köteles a fogyasztási cikket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza.
25. A vállalkozás a fogyasztó nála bejelentett szavatossági vagy jótállási igényéről jegyzőkönyvet köteles felvenni, amelyben rögzíti
a. a fogyasztó nevét, címét, valamint nyilatkozatát arról, hogy hozzájárul a jegyzőkönyvben rögzített adatainak a rendeletben meghatározottak szerinti kezeléséhez,
b. a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott ingó dolog megnevezését, vételárát,
c. a szerződés vállalkozás általi teljesítésének időpontját,
d. a hiba bejelentésének időpontját,
e. a hiba leírását,
f. jótállási igénye alapján a fogyasztó által érvényesíteni kívánt jogot, továbbá
g. a (17) pont szerinti eset kivételével a jótállási igény rendezésének módját vagy az igény, illetve az az alapján érvényesíteni kívánt jog elutasításának indokát.
26. Ha a vállalkozás jótállási kötelezettségének a fogyasztó által érvényesíteni kívánt jogtól eltérő módon tesz eleget, ennek indokát a jegyzőkönyvben meg kell adni. A jegyzőkönyvnek tájékoztatást kell tartalmaznia arról, hogy fogyasztói jogvita esetén a fogyasztó a megyei (fővárosi) kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testület eljárását is kezdeményezheti. A jegyzőkönyv másolatát haladéktalanul, igazolható módon a fogyasztó rendelkezésére kell bocsátani.
a. Jogvita esetén a fogyasztó, a minden megyében (megyeszékhelyen) és a fővárosban, a területi gazdasági kamarák mellett működő, független Békéltető testületnél és a Fogyasztóvédő Alapítvány országosan működő, civil, közhasznú, nonprofit szervezetnél is élhet panaszával, kezdeményezhet eljárást.
27. Ha a vállalkozás a fogyasztó jótállási igényének teljesíthetőségéről annak bejelentésekor nem tud nyilatkozni, álláspontjáról - az igény elutasítása esetén az elutasítás indokáról és a békéltető testülethez fordulás lehetőségéről is
- öt munkanapon belül, igazolható módon köteles értesíteni a fogyasztót.
28. A vállalkozás a fogyasztó jótállási igényéről felvett jegyzőkönyvet az annak felvételétől számított három évig köteles megőrizni, és azt az ellenőrző hatóság kérésére bemutatni.
29. A jótállási igény bejelentése nem minősül a fogyasztóvédelemről szóló törvény szerinti panasznak.
30. A (21) pontban előírtak a jótállási igényről felvett jegyzőkönyvben is teljesíthetők.
31. A javítószolgálat a kijavítást a (20) pontban előírtak betartásával köteles elvégezni.
32. A javítószolgálat a kijavítás iránti jótállási igény intézésekor a (21) pontban foglaltak megfelelő alkalmazásával köteles eljárni.
33. A (15)-(22) pontokban, valamint a (24) és (25) pontokban foglalt rendelkezések megsértése esetén a fogyasztóvédelmi hatóság jár el a fogyasztóvédelemről szóló törvényben meghatározott szabályok szerint.
34. A (26) bekezdésben megjelölt rendelkezések a fogyasztóvédelemről szóló törvény alkalmazásában fogyasztóvédelmi rendelkezések.
Jótállásra, fogyasztói jogokra vonatkozó fontosabb jogszabályok: Ptk. 6:159.-167. §§., 6:171.-173. §§.; 151/2003. (IX. 22.) Korm. r.; 19/2014. (IV. 29.) NGM r„ 1997. évi CLV. tv. 270/220. (VI.12) korm. r., 18/2020 (VI.12) ITM rendelet
Meghibásodás esetén kérjük, keresse fel a kereskedőt vagy szervizpartnerünket.